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Trastuzumab 

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  1. 19.04.2024 | Trastuzumab | ReviewPaper
    HER2-positive Adenokarzinomen des Magens und des gastroösophagealen Übergangs

    Pembrolizumab plus Trastuzumab und Chemotherapie

  2. 01.05.2024 | News

    Trastuzumab/trastuzumab-emtansine

    Acquired drug resistance
  3. 01.05.2024 | News

    Trastuzumab deruxtecan-related risk of ILD and pneumonitis

  4. 01.04.2024 | News

    Trastuzumab emtansine

    Pneumonitis
  5. 01.04.2024 | News

    Trastuzumab-emtansine

    Various toxicities
  6. 01.04.2024 | News

    Trastuzumab

    Viral upper respiratory infection
  7. 01.04.2024 | News

    Trastuzumab

    Left ventricular ejection fraction decline
  8. 01.04.2024 | News

    Trastuzumab

    Sarcoid granulomatous lymphadenitis: case report
  9. 16.02.2024 | Trastuzumab | ReviewPaper
    HER2-positive Magen- oder AEG-Adenokarzinome

    Pembrolizumab plus Trastuzumab und Chemotherapie

  10. 01.04.2024 | News

    Trastuzumab-deruxtecan

    Various toxicities
  11. 01.04.2024 | News

    Trastuzumab-deruxtecan

    Lack of efficacy
  12. 01.04.2024 | News

    Trastuzumab-deruxtecan

    Interstitial lung disease and nausea
  13. 01.04.2024 | News

    Trastuzumab-deruxtecan

    Interstitial lung disease
  14. Open Access 17.02.2024 | OriginalPaper

    Comparison of trastuzumab emtansine, trastuzumab deruxtecan, and disitamab vedotin in a multiresistant HER2-positive breast cancer lung metastasis model

    Human epidermal growth factor 2 (HER2)-positive breast cancer with lung metastases resistant to targeted agents is a common therapeutic challenge. Absence of preclinical lung metastasis models that are resistant to multiple anti-HER2 targeted …

  15. 15.05.2024 | Online First

    Combined transcriptome and proteome analysis reveals MSN and ARFIP2 as biomarkers for trastuzumab resistance of breast cancer

    Over the past decade, the incidence of breast cancer has increased dramatically [ 1 ]. Approximately, 20–30% of breast cancers are classified as HER2 (Human epidermal growth factor receptor 2)-positive, which is an aggressive subtype of breast …

  16. Open Access 02.05.2024 | OriginalPaper

    Role of Early Left Atrial Functional Decline in Predicting Cardiotoxicity in HER2 Positive Breast Cancer Patients Treated With Trastuzumab

    Trastuzumab is widely used in HER2 breast cancer. However, it may cause left ventricular (LV) dysfunction. A decrease in LV global longitudinal strain (GLS) has been previously demonstrated to be a good predictor of subsequent cancer therapy …

  17. Open Access 01.12.2024 | Letter

    A Fab of trastuzumab to treat HER2 overexpressing breast cancer brain metastases

    Despite major therapeutic advances for two decades, including the most recently approved anti-HER2 drugs, brain metastatic localizations remain the major cause of death for women with metastatic HER2 breast cancer. The main reason is the limited …

  18. 01.03.2024 | News

    Trastuzumab

    Sarcoidosis
  19. 01.03.2024 | News

    Trastuzumab/trastuzumab-deruxtecan

    Interstitial lung disease and lack of efficacy
  20. 01.03.2024 | News

    Trastuzumab-deruxtecan

    Neutropenia

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e.Medpedia

Kardiale Toxizität antineoplastischer Substanzen

Kompendium Internistische Onkologie
Akute und chronische kardiale Toxizitäten werden nach Behandlung mit verschiedenen antineoplastischen Substanzen beobachtet. Speziell bei jungen Patienten ist die chronische Kardiotoxizität von hoher Relevanz für die Langzeitprognose sowie Lebensqualität. Die Substanzgruppe der Anthrazykline kann abhängig von der Kumulativdosis zu schweren und potenziell lebensbedrohlichen Kardiomyopathien führen. Eine Beachtung kardiovaskulärer Vorerkrankungen und Risikofaktoren sowie eine Verlaufskontrolle der kardialen Funktion unter einer Therapie mit Anthrazyklinen sind daher essenziell. Eine gleichzeitige Therapie mit anderen kardiotoxischen Substanzen wie beispielsweise dem HER-2-Antikörper Trastuzumab muss vermieden werden. Neben den klassischen Zytostatika wurde Kardiotoxizität auch unter anderem nach Immuncheckpointinhibitoren, verschiedenen Tyrosinkinaseinhibitoren und Proteasominhibitoren (insbesondere Carfilzomib) beobachtet.

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