Skip to main content

11.05.2024 | Systematic Review

Cardiovascular Benefits of GLP-1 Receptor Agonists in Patients Living with Obesity or Overweight: A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials

verfasst von: Gustavo de Oliveira Almeida, Thiago Faraco Nienkötter, Caroline Cristine Almeida Balieiro, Eric Pasqualotto, Júlia Braga Cintra, Henrique Champs Porfírio Carvalho, Ana Laura Soares Silva, Júlia Camargo Kabariti, Bárbara Silvestre Minucci, Edmundo Damiani Bertoli, Camila Mota Guida

Erschienen in: American Journal of Cardiovascular Drugs

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

GLP-1 receptor agonists (GLP-1 RAs) have emerged as an effective therapeutic class for weight loss. However, the efficacy of these agents in reducing cardiovascular endpoints among patients living with obesity or overweight is unclear.

Methods

We conducted a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials (RCTs) comparing GLP-1 RAs versus placebo in patients with obesity or overweight. We searched PubMed, Cochrane, and Embase databases. A random-effects model was used to calculate risk ratios (RRs) and mean differences (MDs), with 95% confidence intervals (CIs).

Results

A total of 13 RCTs were included, with 30,512 patients. Compared with placebo, GLP-1 RAs reduced systolic blood pressure (MD − 4.76 mmHg; 95% CI − 6.03, − 3.50; p < 0.001; I2 = 100%) and diastolic blood pressure (MD − 1.41 mmHg; 95% CI − 2.64, − 0.17; p = 0.03; I2 = 100%). GLP-1 RA significantly reduced the occurrence of myocardial infarction (RR 0.72; 95% CI 0.61, 0.85; p < 0.001; I2 = 0%). There were no significant differences between groups in unstable angina (UA; RR 0.84; 95% CI 0.65, 1.07; p = 0.16; I2 = 0%), stroke (RR 0.91; 95% CI 0.74, 1.12; p = 0.38; I2 = 0%), atrial fibrillation (AF; RR 0.49; 95% CI 0.17, 1.43; p = 0.19; I2 = 22%), and deep vein thrombosis (RR 0.30; 95% CI 0.06, 1.40; p = 0.13; I2 = 0%).

Conclusions

In patients living with obesity or overweight, GLP-1 RA reduced systolic and diastolic blood pressure and the occurrence of myocardial infarction, with a neutral effect on the occurrence of UA, stroke, AF, and deep vein thrombosis.

Registration

PROSPERO identifier number CRD42023475226.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
8.
Zurück zum Zitat Powell-Wiley TM, Poirier P, Burke LE, et al. American Heart Association Council on Lifestyle and Cardiometabolic Health; Council on Cardiovascular and Stroke Nursing; Council on Clinical Cardiology; Council on Epidemiology and Prevention; and Stroke Council. Obesity and Cardiovascular Disease: a scientific statement from the American Heart Association. Circulation. 2021;143(21):e984–1010. https://doi.org/10.1161/CIR.0000000000000973.CrossRefPubMedPubMedCentral Powell-Wiley TM, Poirier P, Burke LE, et al. American Heart Association Council on Lifestyle and Cardiometabolic Health; Council on Cardiovascular and Stroke Nursing; Council on Clinical Cardiology; Council on Epidemiology and Prevention; and Stroke Council. Obesity and Cardiovascular Disease: a scientific statement from the American Heart Association. Circulation. 2021;143(21):e984–1010. https://​doi.​org/​10.​1161/​CIR.​0000000000000973​.CrossRefPubMedPubMedCentral
27.
34.
36.
42.
Zurück zum Zitat Artham SM, Lavie CJ, Milani RV, et al. Obesity and hypertension, heart failure, and coronary heart disease-risk factor, paradox, and recommendations for weight loss. Ochsner J. 2009 Fall;9(3):124–32. Artham SM, Lavie CJ, Milani RV, et al. Obesity and hypertension, heart failure, and coronary heart disease-risk factor, paradox, and recommendations for weight loss. Ochsner J. 2009 Fall;9(3):124–32.
46.
Metadaten
Titel
Cardiovascular Benefits of GLP-1 Receptor Agonists in Patients Living with Obesity or Overweight: A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials
verfasst von
Gustavo de Oliveira Almeida
Thiago Faraco Nienkötter
Caroline Cristine Almeida Balieiro
Eric Pasqualotto
Júlia Braga Cintra
Henrique Champs Porfírio Carvalho
Ana Laura Soares Silva
Júlia Camargo Kabariti
Bárbara Silvestre Minucci
Edmundo Damiani Bertoli
Camila Mota Guida
Publikationsdatum
11.05.2024
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
American Journal of Cardiovascular Drugs
Print ISSN: 1175-3277
Elektronische ISSN: 1179-187X
DOI
https://doi.org/10.1007/s40256-024-00647-3

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

GLP-1-Agonisten können Fortschreiten diabetischer Retinopathie begünstigen

24.05.2024 Diabetische Retinopathie Nachrichten

Möglicherweise hängt es von der Art der Diabetesmedikamente ab, wie hoch das Risiko der Betroffenen ist, dass sich sehkraftgefährdende Komplikationen verschlimmern.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.